بهترین باشید

وبلاگ شخصی

بهترین باشید

وبلاگ شخصی

چطور کتاب بخونم؟

برای مطالعه موفق باید تمرکز داشت. وقتی شما تمرکز برای مطالعه مطلب مورد نظرتان را داشته باشید. دیگر لازم نیست همان مطلب را بعد از چند بار خواندن و به ذهن سپردن بعد از چند روز دوباره بخوانید زیرا در موقع مطالعه آن بخش تمام حواس شما به مطلب بوده و فقط یک مرور کلی برای یادآوری کافی است. در ضمن مطالعه هر کتابی با هم فرق دارد. مثلا کتابهای ریاضی یا فیزیک و کلا کتابهایی که به تمرین نیاز است سرعت معنی ندارد و برای کتابهای علوم انسانی میتوان سرعت به مطالعه داد .
من سالها پیش کتاب ( مطالعه موفق با تمرکز اثر م.حورایی) که در مورد مطالعه و تمرکز است گرفتم و اگر کتاب را با دقت بخوانی و تمرینات آن را انجام دهی مفید هست.   

بعضی از سرفصلهای کتاب
----------------------------------
تمرکز چیست؟
اساس تمرینات در تمرکز حواس
علاقه و تمرکز حواس
چگونه درس بخوانیم؟
دانستن قوانین (مطالعه)
با کتاب شوخی کنید
تعیین هدف (در مطالعه)
حواس پرتی چیست؟
تند خواندن 
مطالعه اولیه
نوشتن (فواید یاداشت برداری)
یاداشت عوامل حواس پرتی
ویژگی های مکانی
موسیقی و مطالعه
نقش حالتها در تمرکز حواس
اضطراب
پرورش دقت و حواس پنجگانه
یوگا
مراقبه و مانترا
تمرین برای تمرکز حواس
تمرکز از راه ذکر و عرفان
پاسخ به سوالات درباره تمرکز حواس

قسمتی از کتاب
---------------------
گفتیم که تمرکز هر شخص، به نسبت کاهش عوامل حواس پرتی او افزایش می یابد و بنا به تغییرات، موقعیت ذهنی و محیطی او تغییر میکند. در نتیجه شما هیچگاه از یک میزان مشخص و ثابت تمرکز برخودار نیستید. همچنین تمرکز حواس افراد مختلف با هم فرق دارد و هزگز نباید خود را فرد حواس پرتی بدانید چرا که چنین چیزی واقعیت ندارد. تمرکز حواس اکتسابی هست و باید پرورش داده شود. 
اگر از یک کلید مدتی استفاده نکنید، زنگ میزند ولی تا هنگامی که کلید در قفل می چرخد و به کار گرفته میشود، هر روز براقتر و درخشانتر میشود. تمام استعدادهای ما مصداق این کلید را دارند. باید آنها را به کار اندازیم تا به استعدادهای درخشان تبدیل شوند در غیر این صورت به مرور زنگ خواهد زد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.